سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

نیت نماز شکسته

  • ۱۱:۳۹

نماز

نیت نماز شکسته

نیت نمازهای شکسته چهار رکعتی مثل نماز ظهر این است: دو رکعت نماز شکسته ظهر بجا می آورم قربه الی الله. در نماز عصر و عشا هم بجای نماز ظهر اسم آن نماز را بکار می بریم و مثلا برای نماز عشا می گوییم: دو رکعت نماز شکسته عشا بجا می آورم قربة الی الله. 

نماز مغرب و نماز صبح شکسته نمی شود و مثل قبل از سفر می گوییم: دو رکعت نماز صبح بجا می آورم قربه الی الله و در نماز مغرب می گوییم: سه رکعت نماز مغرب بجا می آورم قربه الی الله.

نکته: در نیت تمام نمازها چه شکسته باشد چه تمام ،لازم نیست نیت را به زبان آوریم و حتی لازم نیست در ذهنمان بگذرانیم. همین که اگر کسی از ما بپرسد چیکار می کنی، بتوانیم جواب دهیم که برای خدا نماز می‌خوانیم کافی است ولی باید حین نماز توجه داشته باشیم که نماز واجب می خوانیم یا مستحب، جماعت است یا فرادی و نمی شود که نصف نماز نیتتان یک نماز باشد و در بین نماز از آنجایی که فکرتان جای دیگر بوده نیت نماز دیگری کنید.


نیت نماز چیست؟

برای درک نیت نماز شکسته ابتدا باید در مورد نیت توضیحاتی داده شود. نیت همان تصیمی هست که برای کاری انجام می دهیم. مثلا تصیم میگیریم غذا بخوریم یا لباس بپوشیم و... . پس نیت چیز خاصی نیست و به سادگی به جا آورده می شود. 
در نماز هم باید نیت از انجام دادن تمام حرکات و اذکار، نماز باشد و نماز هم به قصد قربه الی الله یعنی برای اطاعت فرمانن خداوند باشد. پس اگر برای خاراندن پا خم شویم و این خم شدن برای رکوع رفتن نباشد ، در رکوع نیت وجود ندارد و حتما باید بهه قصد رکوع خم شویم. همچنین اگر برای ریا و خودنمایی نماز خوانده شود قصد قربت(قربه الی الله) بجا آورده نمی شود.

نیت نماز شکسته در رساله مراجع تقلید

مسأله ۹۴۳ انسان باید نماز را به نیت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم (۱) به جا آورد، و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلًا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربةً إلی اللّه (۲). 

(۱) (سیستانی: ) برای تذلل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم..
(زنجانی: ) برای خداوند عالم.. 

(۲) (گلپایگانی، صافی: ) بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است.
(مکارم: ) همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می‌کنی، بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می‌خوانم کافی است.
(بهجت: ) بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در تحقّق نیّت کافی است. ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد.

مسأله ۹۴۵ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می‌کنی، نداند چه بگوید، نمازش باطل است.

مسأله ۹۴۶ انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم (۱) نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (۲) خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد. 

(۱) (سیستانی: ) برای تذلل در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی: ) برای خداوند عالم.. 

(۲) (بهجت: ) بنا بر احوط.. (مکارم: ) مسأله هر کس برای ریا یعنی نشان دادن به مردم نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگیرد، باز عملش باطل و گناه کبیره است.

توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید

مطالب مرتبط:
چگونه نماز شکسته بخوانیم
حکم نماز و روزه در محل کار و ماموریت کاری از دیدگاه رهبری

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
سیّد محمّد جعاوله
عالی بود
ممنون دوست عزیز...
علی رحمانی پور
عالی
ممنون از توجهتون...
♥سرباز شیعه♥
زیباست
نظر لطفتونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود